Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega

Nõustun
Raportisse

Tehnoloogiatrendide ülevaade haridusrahvale

Leitud: 0 tulemust

Yamaha

Paljude 1970ndate keskpaigas sündinute jaoks oli tegemist esimese personaalarvutiga, millega nad lähemalt kokku puutusid, ning Yamaha oli 1980ndate arvuti kohta väga tubli. Tal oli värviline ekraan, Z80 protsessoril põhinenud arvuti oli mõistlikult kiire, temaga sai lisaks programmeerimisele ka joonistada, muusikat teha ja mängida, tal oli disketiseade ning teda sai ka teistega võrku ühendada.

Yamaha arvuteid tarniti Nõukogude Liidu koolidele tuhandeid ja neist said oma osa ka Eesti koolid. Näiteks olid just need Yamahad 1980ndate lõpus Tartu Vanemuise tänava õppehoone keldrikorrusel (Margus Liiv pani omavahel võrku ühendatud Yamahad lausa sümfooniaid esitama), aga ka mitmel pool Tallinnas. Tolleks hetkeks oli Jaak Loondel Luise tänaval Yamahadega arvutiklass, kus noored käisid programmeerimist õppimas, aga kui Loonde parasjagu ei vaadanud, siis muidugi mängimas.

Ka Tartus leidus Yamahasid. “1986. aastal muukisime sõpradega lahti Vanemuise tänava arvutiklassi ukse, et saaksime natukenegi kasutada 8-bitiseid Yamaha MSX personaalarvuteid,” on meenutanud Daniel Vaarik.11 “Üks tüüp pidi kogu aeg valves olema, ja kui ta ühel hetkel jooksuga mööda koridori tuli, siis oli selge, et tuleb arvutid ülepeakaela kinni panna ja uks lukku lajatada. Selleks hetkeks, kui mõni õppejõud  kohale jõudis, leidis ta meid ülepingutatult tüdinud nägudega aknalaual jalga kõigutamas.”

Eesti krüptograafiateadlane Helger Lipmaa näiteks õppis toona Lydia Koidula nimelises Pärnu 2. Keskkoolis (praegu Pärnu Koidula Gümnaasium) ning neil moodustus Yamaha-huvilistest lausa omaette seltskond, kellest nii mõnedki on hiljem arvutialale tööle suundunud.

Mängimine oli Yamahadel nii populaarne tegevus, et Eesti kooliõpilased hakkasid ka ise suurel hulgal mänge kirjutama. Näiteks on praeguseni internetis üleval Lipmaa tehtud mäng “O’Connor among The Falling Walls”, aga samalt lehelt leiab ka teisi Eestis tehtud mänge nagu “Phobos” ja “Adventurer: King of England”.12

Osaliselt Yamahade pealt kasvas välja ka mängufirma Bluemoon Interactive, mille üheks tuntumaks mänguks jäi 1992. aastal valminud “SkyRoads”. Bluemooni kõige suuremaks saavutuseks Eesti IT-ajaloos on aga see, et just siit sai alguse koostöö hilisemate Skype’i asutajate Jaan Tallinna, Ahti Heinla ja Priit Kasesalu vahel. Just Heinla oli see, kellel oli 1988. aastal Jaan Tallinnaga kohtudes juba varnast võtta programmeerimiskogemus Yamaha MSXide peal.

Mõned aastad tagasi kogus kunstimuuseum KUMU toonased teosed kokku näitusele “RAM. Eesti varane arvutikunst”.

Liigu tagasi Tiigrihüppe loo juurde


11 (https://memokraat.ee/2010/12/iii-masinate-poolt-kasvatatud-inimesed/)

12 (https://kodu.ut.ee/~lipmaa/msx/)