Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega

Nõustun
Raportisse

Tehnoloogiatrendide ülevaade haridusrahvale

Leitud: 0 tulemust

Kuidas raport sündis?

Tehnoloogiakompass on Haridus- ja Noorteameti algatus, mis kaardistab lähiaastatel haridusmaastikku enim mõjutavad tehnoloogiatrendid ning hoiab Eesti haridustöötajaid kursis tehnoloogia ja sellega seotud õpetamismetoodikate arenguga maailmas. Igal aastal valmiv ülevaade keskendub valitud teemadele ning selgitab välja Eesti kooli hetkeseisu ja uued võimalused – mida peaksime õpilastele õpetama, et valmistada neid ette tuleviku tööturu jaoks ning milliseid võimalusi pakub erinevate tehnoloogiate rakendamine õppetöös.

Esmakordse seire läbiviimiseks kutsuti 2018. aastal kokku ekspertkogu, kuhu kuuluvad ülikoolide esindajad, tehnoloogiavaldkonna eestkõnelejad ja õpetajad. Koos valiti välja küsimused, millele seire raport peaks vastused andma.

  • Missugused on hetkel olulised tehnoloogiatrendid?
  • Missugused neist on Eesti haridussüsteemi arengu seisukohalt tõenäoliselt olulised järgmise 3–5 aasta jooksul?
  • Mida need võimaldavad ning mis probleemi need võiksid lahendada?
  • Kuidas nendest trendidest tulenevaid võimalusi hariduses (õppimisel ja õpetamisel) on võimalik rakendada? Mida tehakse koolides juba praegu?
  • Mida nendega seonduvalt on oluline õpetada juba üldhariduse tasandil, et valmistuda ja valmistada õppijaid (ja õpetajaid) ette digitaliseerimisega kaasnevateks mõjudeks?
  • Missugused on tehnoloogiatrendidest tulenevad uued võimalused Eesti hariduses?

Esimese sammuna kaardistab ekspertrühm rahvusvahelise kogemuse ja Eesti ekspertide nägemuse põhjal tähtsamad tehnoloogiatrendid ning valib nende seast aasta fookuse. Esimeses raportis, mis ilmus 21. veebruaril 2019, tutvustati viit trendi: asjade internet, liit- ja virtuaalreaalsus, suurandmed ja analüütika, tehisintellekt ning kõiki valdkondi puudutav turvalisus digimaailmas. 2020. aastal täiendati tehnoloogiakompassi kahe uue teemaga, milleks olid personaliseeritud õpe ning mängustamine ja mängupõhine õpe. Tänavu, 21. veebruaril 2021 avame kompassis uue peatüki, milleks on “Unelmate distantsõpe ehk kuidas kaugõpet kõige mõistlikumalt õppes kasutada?”.

Trendide valikule järgneb nende lahtimõtestamine – millega on tegemist, kuidas see meie igapäevaelu mõjutab, missugused on väljavaated ja missuguseid on seosed hariduseluga. Et mõista, mida koolides juba nüüd tuntakse ning mida mitte, viiakse Eesti koolide hulgas läbi küsitlus. Küsitlus on toimunud kaks aastat järjest, septembrikuus ning sellega on raportisse oma sõna öelnud 22% Eesti koolidest (tänaseks osalenud 166 õppeasutust, pea üks neljandik Eesti koolidest). 65% vastanutest moodustasid üldhariduskoolid, järgnesid lasteaiad (18%), kutsekoolid (7%), kõrgkoolid (5%) ning huvikoolid ja noorsootöö esindajad (4%).

Koolidega suhtlemise järel kohtuvad raporti koostajad tehnoloogiaettevõtjate ja ülikoolide ekspertidega, et selgitada välja trendidega seotud uued võimalused ja suunad, mis lähima viie aasta jooksul Eesti kooli võiksid puudutada. Kompassi loomisel on kohtutud intervjuude läbiviimiseks 41 eksperdiga, kes esindasid nii tehnoloogiaettevõtteid, erinevaid haridusele suunatud organisatsioone kui ka ülikoole.

Valminud ülevaade antakse retsenseerimiseks nende sihtgruppide esindajatele, kellele seire esmajoones mõeldud on – õpetajatele, koolijuhtidele, õppekavaarendajatele ja poliitikakujundajaile – ning saadud tagasiside põhjal viimistletud kompass on teie ees.

Koostajad

Koostaja:

Marit Dremljuga-Telk, Haridus- ja Noorteamet

Autorid:

Mart Laanpere, Tallinna Ülikool (Asjade internet, Andmed ja analüütika)

Margus Pedaste, Tartu Ülikool; Teele Jürivete, Tartu Ülikool; Liina Reinart, Tartu Ülikool (Virtuaal- ja liitreaalsus)

Kairit Tammets, Tallinna Ülikool (Tehisintellekt, Personaliseeritud õpe)

Marit Dremljuga-Telk, Haridus- ja Noorteamet (Turvaline digimaailm)

Martin Sillaots, Tallinna Ülikool (Mängustamine ja mängupõhine õpe)

Piret Luik, Tartu Ülikool (Unelmate distantsõpe)

Eno Tõnisson, Tartu Ülikool (Unelmate distantsõpe)

Retsensendid:

Hans Põldoja, Tallinna Ülikool; Madis Vasser, Futuruum / Tartu Ülikool; Kalev Pihl, SK ID Solutions; Innar Liiv, TalTech; Mare Räis, Järveküla Kool; Indrek Kaldo, Pärnu Koidula Gümnaasium; Katrin Soika, Gustav Adolfi Gümnaasium; Arvi Tanila, Kuressaare Gümnaasium; Andres Ääremaa, Haridus- ja Teadusministeerium; Rein Zobel, MaruVR; Triinu Jesmin, Tallinna Ülikool; Kalev Kärpuk, Adact; Peep Küngas, Haridus- ja Noorteamet; Marii Maamägi, Väike Päike; Urmo Uiboleht, Tartu Erakool; Terje Äkke, Eesti Rahvusvaheline Kool; Teele Karro, Pärnu Koidula Gümnaasium. Kätriin Helena Huttunen; Ants Sild, Baltic Computer Systems; Mart Laanpere, Tallinna Ülikool; Einar Rull, Haridus- ja Noorteamet; Anne Kalmus, Paikuse Kool; Moonika Nerman, Uuemõisa Lasteaed-Algkool; Triinu Pääsik, Dreamspire.me

Toimetajad:

Eva Toome, Ene Poll

Korrektuur:

Külli Kuusk, Atlex OÜ

Kujundus, infograafika ja illustratsioonid:

Haiku & Tormi Kadak, UX Estonia

Väljaandja:

Haridus- ja Noorteamet

Täname raporti koostamisel osalenud hariduse ja tehnoloogiavaldkonna eksperte:

Linnar Viik (e-Riigi Akadeemia), Kristjan Rebane (TalTech), Mart Laanpere (Tallinna Ülikool), Heli Aru-Chabilan (Haridus- ja Noorteamet), Mario Mäeots (Tartu Ülikool), Signe Ambre (Haridus- ja Noorteamet), Indrek Ots (Haridus- ja Noorteamet), Ingrid Maadvere (Gustav Adolfi Gümnaasium, Haridus- ja Noorteamet), Katrin Soika (Gustav Adolfi Gümnaasium), Maria Malozjomov (Gustav Adolfi Gümnaasium), Raina Loom (Haridus- ja Noorteamet), Kristi Salum (Haridus- ja Noorteamet), Elo Allemann (Haridus- ja Noorteamet), Raido Orumets (BCS Koolitus), Merit Valgjärv (Tallinna Linnavalitsus), Innar Liiv (TalTech), Deniss Ojastu (Helmes), Joosep Pata (California Institute of Technology), Alvar Lumberg (Transferwise), Urmo Männi (Levira), Toomas Kärner (Telia), Maksim Jenihhin (TalTech), Tauno Otto (TalTech), Margus Müür (TalTech), Dan Bogdanov (Cybernetica), Agu Leinfeld (Datel), Roksolana Sliusar (Subatomic), Madis Vasser (Futuruum, Tartu Ülikool), Rein Zobel (MaruVR), Hanno Saks (Pärnu Mai Kool), Anto Veldre (infoturbeekspert), Kalev Pihl (SK ID Solutions), Andres Juur (AHHAA Teaduskeskus), Andres Mellik (Cognuse), Annika Vesselov (AHHAA Teaduskeskus), Aune Valk (Tartu Ülikool), Ave Habakuk (Lingvist), Airi Neem (Roostiku kool), Irene-Angelica Chounta (Tartu Ülikool), Jaak Anton (Haridus-ja Teadusministeerium), Jana Paju (Energia Avastuskeskus), Kaja Komissarov (Roostiku kool), Karl Lomp (Futuruum), Kerttu Mölder (Tallinna Südalinna Kool), Kerttu Voor (Energia Avastuskeskus), Krista Keedus (Energia Avastuskeskus), Kristen Tamm (Futuruum), Mare Räis (Järveküla Kool), Margus Püüa (Haridus- ja Noorteamet), Markus Packalen (Qridi), Ott Sarapuu (PROTO Avastustehas), Peep Küngas (Haridus- ja Noorteamet), Pilvi Kolk (AHHAA Teaduskeskus), Piret Lehiste (Järveküla Kool), Sebastian Pikand (Foxcademy), Siret Viilas (PROTO Avastustehas), Tanel Mällo (Tartu Ülikool), Teele Tammeorg (Energia Avastuskeskus), Timo Timmi (99Math), Timo Tobias Ley (Tallinna Ülikool), Kadri Tuisk (Clanbeat), Priit Kongo (Netgroup), Kadi Kreis (Tartu Kunstikool), Vera Korelskaja-Novik (Audentese e-gümnaasium), Haana Zuba-Reinsalu (Luua Metsanduskool), Priit Grünberg (Datel), Kristen Tamm (Futuclass), Mari-Liis Lind (Vivita), Kristi Rebane (TransferWise), Anna-Helena Salurand (TransferWise), Kristo Käo (Match My Sound), Helja Kibar (Üleilmakool), Liisi Järve (TalTech), Erkki Leego (Tartu Ülikool), Jaan Aru (Tartu Ülikool)

Panustajad

Harju maakond

Eesti Noorsootöö Keskus,Tallinna Järveotsa Gümnaasium, Tallinna Ülikool, Tallinna Pae Gümnaasium, Tallinna Tervishoiu Kõrgkool,Tallinna Saksa Gümnaasium, Tallinna Südalinna Kool, Tallinna Rahumäe Põhikool,Tallinna Teeninduskool, Tallinna Täiskasvanute Gümnaasium, Tallinna Kesklinna Vene Gümnaasium, Tallinna Lilleküla Gümnaasium, Keila Kool, Randvere Kool, Lasteaed Väike Päike, Gustav Adolfi Gümnaasium, Vaida lasteaed Pillerpall, Harkujärve Põhikool, Saue lasteaed Midrimaa, Kiili Gümnaasium, Kose Muusikakool, Kurtna Kool, Loksa Gümnaasium, Sisekaitseakadeemia, Aegviidu kool, Ardu Kool, Audentes, Emili kool, Järveküla kool, Kadrioru Saksa Gümnaasium, Kose Gümnaasium, Kose-Uuemõisa Lasteaed-kool, Kuusalu Keskkool, Laagri Kool, Lagedi Kool, Lagedi lasteaed, Lasteaed Neeme Mudila, Laulasmaa Kool, Minu Tantsukool, Nõlvaku Lasteaed, Nõmme muusikakool, Peetri Lasteaed-Põhikool, Pelgulinna Gümnaasium, Ristiku Põhikool, Tabasalu Ühisgümnaasium, Tallinna G. Otsa nim muusikakool, Tallinna Ehituskool, Tallinna Endla lasteaed, Tallinna Inglise Kolledž, Tallinna Juudi Kool, Tallinna Kesklinna Põhikool, Tallinna Läänemere Gümnaasium, Tallinna Lasteaed Südameke, Tallinna Linnupesa Lasteaed, Tallinna Majanduskool, Tallinna Mardi Lasteaed, Tallinna Nurmenuku Lasteaed, Tallinna Õismäe Gümnaasium, Tallinna Tehnikakõrgkool, Tallinna Vesiroosi Lasteaed, TalTech, Viimsi Kunstikool

Tartu maakond

Tartu Hiie Kool, Tartu Tervishoiu Kõrgkool, Tartu lasteaed Annike, Tartu Kunstikool, Tartu Kutsehariduskeskus, Tartu Täiskasvanute Gümnaasium, Tartu II Muusikakool, Ülenurme lasteaed, Juhan Liivi nim Alatskivi Kool, Puhja Kool, Lähte Ühisgümnaasium, Eesti Maaülikool, LõunaTERA, Ehte Humanitaargümnaasium, Elva Gümnaasium, Eralasteaed Rüblik, Konguta Kool, Lähte lasteaed Kiisupere, Luunja Lasteaed Midrimaa, Palupera põhikool, Tartu Luterlik Peetri Kool, Tartu Raatuse Kool, Tartu Ülikool, Tartu Variku Kool, Võnnu Lasteaed Värvuke

Ida-Viru maakond

Ida-Virumaa Kutsehariduskeskus, Jõhvi Gümnaasium, Jõhvi Gümnaasium, Jõhvi Keskraamatukogu, Kiviõli 1. keskkool, Kohtla-Järve Järve Kool, Kohta-Järve Slaavi Põhikool, Narva Kesklinna Gümnaasium

Pärnu maakond

Paikuse Kool, Pärnu Vanalinna Põhikool, Pärnu-Jaagupi Põhikool, Pärnu Ülejõe Põhikool, Pärnu Kadri Lasteaed, Pärnu Kuninga Tänava Põhikool, Pärnu Mai Kool, Pärnu Täiskasvanute Gümnaasium, Surju Põhikool, Uulu Lasteaed

Lääne-Viru maakond

Rakvere gümnaasium, Kadrina Keskkool, Rakvere Reaalgümnaasium, Rakke Kool, Simuna Kool

Viljandi maakond

Viljandi Jakobsoni Kool, Suure-Jaani Kool, Lahmuse Kool, Viljandi Huvikool, Viljandi Kutseõppekeskus, Viljandi Muusikakool

Rapla maakond

Kehtna Kutsehariduskeskus, Märjamaa Gümnaasium, Kohila lasteaed Sipsik, Rapla Kesklinna Kool, Raikküla Kool, Rapla Täiskasvanute Gümnaasium, Rapla Vesiroosi Kool

Võru maakond

Võru Kreutzwaldi Kool, Vastseliina Gümnaasium, Antsla Gümnaasium, Krabi kool, Parksepa Keskkool, Sõlekese lastead

Saare maakond

Kuressaare Ametikool, Kuressaare Gümnaasium

Jõgeva maakond

Luua Metsanduskool, Oskar Lutsu Palamuse Gümnaasium, Põltsamaa Ühisgümnaasium

Järva maakond

Järva-Jaani Gümnaasium, Paide Hammerbecki Põhikool, Koeru Keskkool, Paide Sookure Lasteaed

Põlva maakond

Põlva Kool, Põlgaste Lasteaed Sinilill, Põlva Gümnaasium

Lääne maakond

Palivere Põhikool, Haapsalu Kutsehariduskeskus, Haapsalu Põhikool, Uuemõisa Lasteaed-Algkool

Hiiu maakond

Lauka Põhikool, Hiiumaa Gümnaasium, Käina Kool

Valga maakond

Tsirguliina Kool

Muu maailm

Üleilmakool (Soome)

Allikad

  1. Adams, E. (2009). Fundamentals of Game Design (2nd Edition.). Berkeley, CA, USA: New Riders.
  2. Akçayır, M. & Akçay, G. (2017) Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature. Educational Research Review 20, 1–11
  3. Alcorn, A. M. (2017) Social robots for autism education. London’s Global University, Institute of Education
  4. Andmekaitse Inspektsioon. Kantavad seadmed ja privaatsus. (2015)
  5. Arenguseire Keskus. Tööturg 2035. Tööturu tulevikusuunad ja -stsenaariumid. 2018
  6. Bannister, D. (2017). Guidelines on Exploring and Adapting Learning Spaces in Schools. European Schoolnet.
  7. Carr, A., Balasubramanian, K., Atieno, R. & Onyango, J. (2018). Lifelong Learning to Empowerment: Beyond Formal Education. Distance Education, 39(1), 69–86.
  8. Casey, D. M. (2008). A Journey to Legitimacy: The Historical Development of Distance Education through Technology. TechTrends, 52(2), 45-51.
  9. Chatti, M. A., Muslim, A. (2019). The PERLA Framework: Blending Personalization and Learning Analytics. International Review of Research in Open and Distributed Learning, Volume 20, Issue 1.
  10. Columbus, L. (2017) 2017 Roundup Of Internet Of Things Forecasts. Forbes
  11. Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York, NY, USA: Harper & Row.
  12. CSO. Top Cybersecurity Threats Active in the Education Sector Today – and Why You Should Care (2018)
  13. David F Carr (2011). Gamification: 75% Psychology, 25% Technology
  14. Dede, C. (2009). Immersive interfaces for engagement and learning. Science, 323 (5910), 66–69.
  15. Delgaty, L. (2015). Twelve Tips for Academic Role and Institutional Change in Distance Learning. Medical Teacher, 37(1), 41–46.
  16. Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: Defining “Gamification.” In Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference on Envisioning Future Media Environments – MindTrek ’11. New York, New York, USA: ACM Press
  17. Eesti Elukestva Õppe Strateegia 2020.
  18. eur-lex.europa.eu
  19. Euroopa Liidu põhiõiguste harta art 7, art 8.
  20. Euroopa Parlamendi ja Nõukogu Määrus (EL) 2016/679 füüsiliste isikute kaitse kohta isikuandmete töötlemisel ja selliste andmete vaba liikumise ning direktiivi 95/46/EÜ kehtetuks tunnistamise kohta (isikuandmete kaitse üldmäärus). Euroopa Liidu teataja 27. aprill 2016
  21. Evans K. (2018). Artificial Intelligence: The Technologies That Will Change Education In 2030.
  22. Feklistova, L., Lepp, M. & Luik, P. (2019). Completers’ Engagement Clusters in Programming MOOC: The Case of Estonia. In: ICERI 2019 Proceedings: 12th Annual International Conference of Education, Research and Innovation, Seville (Spain), 11.-13. november 2019. (pp. 1119-1126) IATED.
  23. Feklistova, L., Luik, P. & Lepp, M. (2020). Clusters of Programming Exercises Difficulties Resolvers in a MOOC. In: Proceedings of the 19th European Conference on e-Learning ECEL 2020. (pp. 563–569) Academic Conferences and Publishing International Limited Reading, UK.
  24. Fimin, M. (2017) Five biggest security technology trends for 2018. IT Pro Portal.
  25. Forbes. Top 10 Technology Trends To Watch: Forrester Research (2017)
  26. Goodell, J, Blowa, L. & Redd, B (2018) The Implications of Gartner’s Top 10 Tech Trends of 2018 for Education. Getting Smart
  27. Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutus. Isikuandmete kaitse üldmääruse rakendamine haridusasutustes. Juhendmaterjal (2018)
  28. HITSA. (2020). E-õpe. Jagatud kogemuste kogumik.
  29. Haridus- ja Teadusministeerium. Ülevaade haridussüsteemi välishindamisest. 2017/2018. õppeaastal. Haridus- ja Teadusministeeriumi välishindamisosakond (2018) 
  30. Ibáñez, M.-B., Delgado-Kloos, C. (2018). Augmented reality for STEM learning: A systematic review. Computers & Education, 123, 109–123.
  31. Järvela, S. (2006). Personalised Learning? New insights into fostering learning capacity in personalising learning, Personalising education. OECD, lk 40.
  32. Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., Freeman, A., Kampylis, P., Vuorikari, R., Punie, Y. (2014). Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition. Luxembourg: Publications Office of the European Union, & Austin, Texas: The New Media Consortium.
  33. José Martí-Parreñoa, Diana Seguí-Masa, Elies Seguí-Masb (2016). Teachers’ Attitude towards and Actual Use of Gamification
  34. Kapp, K. M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. Pfeiffer; 1st Edition.
  35. Kapp, K. M. (2013). The Gamification of Learning and Instruction Fieldbook: Ideas into Practice [Paperback]. Pfeiffer; 1st Edition.
  36. Keeley, B. (2007). Human Capital: How What You Know Shapes Your Life. Paris. OECD
  37. Kennisnet. Technology compass for education. Kennisnet Trend Report 2016–2017 (2016)
  38. Kentnor, H. (2015). Distance Education and the Evolution of Online Learning in the United States. Curriculum and Teaching Dialogue, 17(1&2), 21-34.
  39. Koit, M. & Roosma, T. (2011) Tehisintellekt. Tartu Ülikool
  40. Laste Nõuandev Paneel (CAP). (2020). Laste e-õppe kogemused COVID-19 eriolukorra ajal. Laste nõuandva paneeli uuringu tulemused.
  41. Laurillard, D. (2007). Modelling Benefits-oriented Costs for Technology Enhanced Learning. High Educ 54(1), 21–39.
  42. Luik, P. & Lepp, M. (2020) Activity of Estonian Facebook Group During Transition to e-Learning due to COVID-19. In: Proceedings of the 19th European Conference on e-Learning ECEL 2020. (pp. 306–316) Academic Conferences and Publishing International Limited Reading, UK.
  43. Marczewski, A. (2013). Gamification: A Simple Introduction. Andrzej Marczewski.
  44. Miller, A. (2019). 3 Myths of Personalized Learning.
  45. MKM. Eesti Infoühiskonna Arengukava 2020.
  46. NMC Horizon Report Preview 2018. Higher Education Edition
  47. NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition. The NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition examines emerging technologies for their potential impact on and use in teaching, learning, and creative inquiry in schools.
  48. NMC Horizon. Horizon Report: 2017 K–12 Edition (2017)
  49. Olavsrud, T. (2018) 6 data analytics trends that will dominate 2018. CIO
  50. Pane, J. F., Steiner, E. D., Baird, M. D., Hamilton, L. S., Pane, J. D. (2017). Informing Progress: Insights on Personalized Learning Implementation and Effects. Santa Monica, CA: RAND Corporation.
  51. Pane, J. F., Steiner, E. D., Baird, M. D., Hamilton, L. S., Pane, J. D. (2017). Observations and Guidance on Implementing Personalized Learning. Santa Monica, CA: RAND Corporation.
  52. Pressey, S. L. (1926). A simple apparatus which gives tests and scores – and teaches. School and Society, 23, lk 373–376.
  53. Rajaram, S., Marsh, E. J. (2019). Cognition in the Internet Age: What are the Important Questions? Journal of Applied Research in Memory and Cognition, Volume 8.
  54. Riigi Infosüsteemide Amet. Küberturvalisus 2018.
  55. Rosenbaum, E., Klopfer, E., & Perry, J. (2007). On location learning: authentic applied science with networked augmented realities. Journal of Science Education and Technology, 16(1), 31–45.
  56. SA Kutsekoda. Tööjõuvajaduse seire- ja prognoosisüsteem OSKA. Töö ja oskused 2025. Tallinn 2016
  57. Savidou, C. (2018). Exploring the Pedagogy of Online Feedback in Supporting Distance Learners. Advanced Learning and Teaching Environments. IntechOpen
  58. Settles, B., & Meeder, B. (2016). A Trainable Spaced Repetition Model for Language Learning. In the Proceedings of the Proceedings of the 54th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics
  59. Sharples, M., de Roock, R., Ferguson, R., Gaved, M., Herodotou, C., Koh, E., Kukulska-Hulme, A., Looi, C-K, McAndrew, P., Rienties, B., Weller, M., Wong, L. H. (2016). Innovating Pedagogy 2016: Open University Innovation Report 5. Milton Keynes: The Open University.
  60. Sheldon, L. (2011). The Multiplayer Classroom: Designing Coursework as a Game (1st Edition.). Boston, MA, USA: Cengage Learning PTR.
  61. Smith, L. & Curry, M. (2005). Twelve Tips for Supporting Online Distance Learners on Medical Post-registration Courses. Medical Teacher, 27(5), 396-400.
  62. Sotiriou, S., & Bogner, F. X. (2008). Visualizing the invisible: augmented reality as an innovative science education scheme. Advanced Science Letters, 1, 114–122.
  63. Sotsiaalministeerium.
  64. The Lexia blog. 4 Emerging Trends in Educational Technology for 2018 (2018)
  65. The Rise of Artificial Intelligence: Future Outlook and Emerging Risks. Allianz. 2017
  66. The Top 10 Technology Trends of 2018. Medium. Active Wizards
  67. Transforming Education Through Technology. 9 Major Trends That Will Dominate Ed Tech (2018)
  68. Tuomi, Cabrera Giraldez, Vuorikari & Punie (2018) The Impact of Artificial Intelligence on Learning, Teaching, and Education. Publications Office of the European Union
  69. Uudishimu tippkeskus. ETV 10.01.2019. Telesaate tootmist rahastati ERF vahenditest Eesti Teadusagentuuri programmi TeaMe+ raames.
  70. Verduin, J. R. & Clark, T. A. (1991). Distance Education. Oxford, UK: Jossey-Bass Publishers.
  71. WeLiveSecurity. Trends 2018: Personal data (2018)
  72. Werbach, K., & Hunter, D. (2012). For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Philadelphia, PA, USA: Wharton Digital Press.
  73. Wolfe, E. (2019). The History of Video Conferencing from 1870 to Today. Industry, Trends.
  74. Wu, H-K et al. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & Education, 62, 41–49.
  75. X Reality (XR). Estonian VR/AR Community koduleht